dinsdag 17 juni 2008

Vleugel 9

Een posting schrijven over Web 2.0. Ik realiseer mezelf dat ik een paar weken geleden op een maandagmiddag in het instructielokaal zat. Samen met nog 2 andere collega’s kreeg ik uitleg over de cursus 23dingen. Vragen stellen tijdens een dergelijke instructie is niet erg, maar ik had het gevoel dat ik bij ieder woord om tekst en uitleg moest vragen. Web 2.0…..nooit van gehoord! Aandachtig luisteren dus naar Alinda, Henk en Henri. Of liever gezegd, luisteren naar ervaren bloggers.

Een paar maanden geleden al, voordat 23dingen een begrip werd, heb ik Edwin gebeld. Of hij misschien tijd had om het één en ander uit te leggen over de digitale wereld. Het ging me te snel, ik hoorde woorden, ik las begrippen, ik zag termen, en wist niet wat ze betekenden. Misschien had Edwin geen tijd, hij nam het wel. Op een krukje naast zijn bureau hoorde ik voor het eerst over RSS, feeds en posts. Hij showde me zijn Netvibespagina en ik begreep iets beter hoe hij snel op de hoogte bleef in deze snelle wereld. Een half uur later liep ik terug naar mijn kamertje. Een uur later was ik thuis en een uur en een kwartier later zat ik op de crossfiets. Helmpje op, zonnebril voor de beestjes, klikschoentjes aan en de B-wegen van Walcheren in. Zoef naar de kust…..Eenmaal in de natuur was de informatie over bloggen en tags zo vervlogen.

Een paar weken geleden kreeg ik de kans om mee te doen aan 23dingen. En natuurlijk wilde ik dat, want van leren ben ik niet vies. Vroeger wel, maar nu niet meer…..
Tussen vergaderingen door even snel naar de introductie van 23dingen. De zon scheen en vaak vliegen mijn gedachten de weg op en maak ik een vlucht. Maar Henri, Alinda en Henk wisten mij te vermaken. Wieowie.nl en Flickr.com, ik zag ze voor het eerst. Ze legden uit wat de bedoeling is van 23dingen. IJverig maakte ik aantekeningen. Durfde niet bij ieder woord te vragen wat het inhield. Alles was compleet nieuw. Er werden afspraken gemaakt en ik kon aan de slag. Elke week twee dingen en als ik vragen had: Meester Henk!

Vraag één stelde ik aan mezelf: “Waarom doe ik hieraan mee?” Op het werk was het druk. Veel thuis doen dus. En als ik thuis ben wil ik andere dingen doen dan de 23, sterker nog, ik ben nooit thuis. Altijd op pad, het liefst buiten. Waarom heb ik er dan voor gekozen om mee te doen aan 23dingen. Waarom?

Wanneer je hier werkt ken je ZBdigitaal en je weet dat Henk een blog heeft. Beiden staan in mijn favorieten en regelmatig klik ik ze even aan. Even lezen wat de boys te melden hebben. De ene keer informatief, de andere keer een muziekje, dan weer een tekst, bijna altijd een foto. Ik begreep eigenlijk nooit goed, waarom zij de behoefte hebben om in hun vrije tijd achter de pc te kruipen. Iets dat in mij zelden opkwam. Op mijn werk ben ik bezig met informatie en is de pc pure noodzaak. Eenmaal uitgeklokt lonkt de natuur.

Vraag één bleek meerdere antwoorden te hebben. Ik doe mee, omdat het mag, omdat ik graag leer, omdat ik zeker benieuwd ben naar deze snelle, digitale wereld, omdat ik misschien mijn enthousiasme kan overbrengen op de ADVers en omdat ik na afloop zeker zou weten: Bloggen is niks voor mij! Ik zou dus gelijk gaan gaan krijgen.

Inmiddels ben ik geland bij Vleugel 9 en mag ik een post schrijven over mijn ervaringen met Web 2.0. Wat ik ervan vind, wat ik ervan geleerd heb en vooral hoe ik het kan gebruiken in relatie tot mijn werk.

Wat ik ervan vind moge inmiddels duidelijk zijn. Prachtig! Vol ongeloof kijk ik naar mezelf. Sinds die maandagmiddag is de laptop nog geen avond dichtgeklapt gebleven. Iedere dag op zoek naar nieuwe dingen. Iedere dag wel een kleine aanpassing aan “Mijn BirdBlok” of op zoek naar een nieuwe feed voor de nieuwe homepage: BirdBlok’s Netvibes! Iedere dag even een “rondje langs de velden” van collegabloggers, op zoek naar kennis, naar nieuwe dingen, op zoek naar informatie. De reacties erop kennen vaak een vrolijke noot. Heerlijk. Web 2.0, ik vind het prachtig!
Wat ik ervan geleerd heb? Veel! Vol ongeloof besef ik dat geen nieuws mij meer ontgaat. De wereld, Nederland, Zeeland en in mijn geval Sport. Ik heb het gevoel up to date te zijn. Ongetwijfeld zullen er de komende tijd nog heel wat nieuwe tabbladen bijkomen. Nieuwe informatie, nieuwe kennis, nieuwe mogelijkheden. Web 2.0, nieuwe ronden, nieuwe kansen, leerzaam dus!

Of ik het kan gebruiken voor mijn werk? Dat is een lastige……..Tot nu toe zit ik in de ontdekkingsfase. Bij sommige vleugels moet ik alle zeilen bijzetten. Echt alles is nieuw. Ik moet geconcentreerd te werk gaan. Het gaat niet vanzelf.
Wanneer ik meer ervaring heb opgedaan, het allemaal net een beetje sneller gaat, zal die vraag een antwoord krijgen. Dan ga ik me concentreren op de mogelijkheden rond mijn werk.
Aan de andere kant vliegen mijn gedachten toch alweer de lucht in.
De afdeling waar ik werk staat ook aan het begin van een nieuwe vlucht: RFID&Selfservice.
Misschien een weblog starten over dit onderwerp? Labels meegeven, reacties ontvangen en discussiëren over de verschillende systemen, plussen en minnen, foto’s opzoeken, en wie weet wat nog meer.
Of ik Web 2.0 kan gebruiken voor mijn werk? Ik denk het wel, later……

Nu geniet ik voorlopig van alle nieuwe dingen. De klik die ontstaat met collega’s, het delen van kennis, en soms zelfs al het geven van informatie over Web 2.0. Ik geniet nog even, vaak ook met een lach, de reacties zijn niet altijd voor de poes en soms geniet ik zelfs met een traan, want op hoeveel blogs verscheen er geen tekst of foto rondom vaderdag……….

Mijn ervaringen met Web 2.0, het is een heel verhaal geworden. Meer dan 100 woorden.
Zo te lezen in ieder geval reden genoeg om vol goede moed verder te vliegen!
Bird

En nu snel mijn Oranje t-shirt aan.........
Vanavond kijk ik vanuit deze positie naar Oranje. Fitzzie moet tegen die tijd de salontafel verlaten, rond 20.00 uur, tijdens de voorbeschouwing, is het tijd voor een andere poes, de Oranje tompoes......... :)

5 opmerkingen:

Alinda Mastenbroek zei

Goede post Bird!! Leuk om te zien hoe mensen zichzelf nog steeds kunnen verbazen!! Zouden meer mensen moeten doen!!

Unknown zei

Prachtig Maringe,

Van zo'n open post word ik gewoon warm. En het IS al zo warm in de tropen :-)

En afgezien van al je persoonlijke noten vind ik het ook heel mooi dat je een link legt naar het werk. Het zou prachtig zijn, als jullie alle bevindingen rondom RFID verhalen op een blog. Zetten we de feed ervan op het kennisplatform en misschien wel op bibliotheek 2.0 op Ning.
Want met dat delen van kennis en ervaringen is erg weinig mis!

Thumbs up!

Anoniem zei

Hoi M,

Na de Fitzzie kwam de kater !?

Goed BLOG hoor, en zeker de ervaringen met sefservice&RFID op kennisnet zetten.

Han

Manu's Blog zei

Jij bent er wel helemaal voor gegaan. Da's heel knap, zeker als ik lees dat je uitgangspunt was om achteraf gelijk te krijgen "dat bloggen niets voor jou was". MAAAAR.........
Je moet wel blijven fietsen hoor
Zeg maar tegen Fitzzie dat ze deze bird naar buiten moet jagen....

BirdBlok zei

@Alinda: Dank je wel Ali. 4 uur, cup a soup!

@ to @je: Prachtige reactie terug. En wie weet in de toekomst.....maar ja, voorlopig is het nu :)

@Han: Een behoorlijke kater ja! Ben nog steeds ontdaan en heb zelfs geen energie om een nieuwe post te plaatsen voor dat goede blog :)

@Manu: Komt goed. Vlieg meteen naar huis, even fietsen en tegelijkertijd inspiratie opdoen voor een nieuwe post. (maar ik druk dus vooral niet de snor:)!)